Spektakl \u201eKr\u00f3lowa \u015aniegu\u201d w re\u017cyserii Krzysztofa Rz\u0105czy\u0144skiego to \u017cywa i pe\u0142na serca opowie\u015b\u0107 o Gerdzie, dziewczynce poszukuj\u0105cej swojego przyjaciela Kaja. Podczas w\u0119dr\u00f3wki po ca\u0142ym \u015bwiecie prze\u017cywa fascynuj\u0105ce przygody, by w ko\u0144cu zrozumie\u0107, \u017ce prze\u017cy\u0142a tak\u017ce podr\u00f3\u017c w g\u0142\u0105b siebie i zmieni\u0142a si\u0119 w doros\u0142\u0105 kobiet\u0119.<\/p>\n\n\n\n
Ju\u017c od wej\u015bcia widz jest przetransportowany w ba\u015bniowy klimat. Scenografia z podwieszonego w wielu miejscach materia\u0142u imituje g\u00f3rzysty krajobraz (potem zamek Kr\u00f3lowej), a wisz\u0105cy olbrzymi ksi\u0119\u017cyc, wygl\u0105daj\u0105cy troch\u0119 jak czekoladowe ciastko. Rozbudza nam apetyt jeszcze przed rozpocz\u0119ciem widowiska. U\u017cycie go jako ekranu do wizualizacji by\u0142o \u015bwietnym pomys\u0142em - sam ich kszta\u0142t sprawia\u0142 wra\u017cenie, jakby\u015bmy ogl\u0105dali pod mikroskopem np. p\u0142atki \u015bniegu czy podgl\u0105dali przez lunet\u0119, co robi Kr\u00f3lowa \u015aniegu w swoim zamczysku. Wszystko zgrabnie si\u0119 komponowa\u0142o, tworz\u0105c \u015bwiat niesamowito\u015bci, troch\u0119 jakby za du\u017cy\u2026 Jakby\u015bmy rzeczywi\u015bcie patrzyli na niego z perspektywy dziecka.<\/p>\n\n\n\n
Od razu, gdy na scenie pojawili si\u0119 g\u0142\u00f3wni bohaterowie, mo\u017cna odnie\u015b\u0107 wra\u017cenie, \u017ce mamy do czynienia z dzie\u0142em wybitnym. Gerda, w kt\u00f3r\u0105 wcieli\u0142a si\u0119 Gabriela Jasku\u0142a.. Jej posta\u0107 jest ciekawsk\u0105, inteligentn\u0105 dziewczynk\u0105, emituj\u0105c\u0105 aur\u0119 czystego dobra i dzieci\u0119cej rado\u015bci. Aktorka prowadzi ca\u0142y spektakl na swoich barkach i nawet na chwil\u0119 nie wida\u0107, \u017ceby si\u0119 z nim zmaga\u0142a. Jest naturalna i wiarygodna zar\u00f3wno z lalk\u0105, jak i bez. Jest postaci\u0105 pi\u0119kn\u0105, a przede wszystkim- kompletn\u0105. \u0141ukasz Staniewski w roli Kaja godnie jej partneruje, cho\u0107 prawdziw\u0105 posta\u0107 widzimy g\u0142\u00f3wnie na pocz\u0105tku - jest opieku\u0144czy i m\u0105dry, ale nie przem\u0105drza\u0142y \u2013 idealny starszy brat dla jeszcze lekko naiwnej i dzieci\u0119cej Gerdy. Gdy kawa\u0142ek lodu wpada mu do oka, staje si\u0119 nagle opryskliwy i okrutny dla swojej przyjaci\u00f3\u0142ki - to \u0142amie serce. Aktorzy przez wi\u0119kszo\u015b\u0107 spektaklu graj\u0105 tak\u017ce z lalkowymi wersjami siebie, co wykonuj\u0105 mistrzowsko i ani na chwil\u0119 nie ma w tym fa\u0142szu, jakiej\u015b sztuczno\u015bci, mo\u017cna wr\u0119cz powiedzie\u0107, \u017ce lalki skupiaj\u0105 jeszcze bardziej uwag\u0119 i destyluj\u0105 nam ich gr\u0119, konkretyzuj\u0105c ruch i gest. Reszta obsady jest r\u00f3wnie fantastyczna \u2013 Kinga Matusiak-Lasecka w roli Ksi\u0119\u017cniczki, Daniel Lasecki jako Renifer, czy Adam Organista i Bartosz Siwek w rolach Wron. Te wspania\u0142e kreacje na pewno zostan\u0105 z widzami na d\u0142ugo.<\/p>\n\n\n\n
To, co wybija ten spektakl ponad wiele innych jest muzyka Micha\u0142a Kowalskiego, wraz z piosenkami Joanny Rz\u0105czy\u0144skiej. By\u0142y to bardzo \u015bwie\u017ce i wpadaj\u0105ce w ucho musicalowe kompozycje. Widzowie na pewno ch\u0119tnie si\u0119gn\u0119liby po p\u0142yt\u0119 lub streaming z tymi utworami. Spektakl absolutnie oczarowa\u0142 r\u00f3wnie\u017c nieco starszych (odleg\u0142ych od dzieci\u0119cego targetu tego spektaklu). W g\u0142owach odbiorc\u00f3w na d\u0142ugo zapadnie w pami\u0119\u0107 piosenka, kt\u00f3r\u0105 nuci\u0142a ca\u0142a widownia podczas wyst\u0119pu. \u201eR\u0119ce, skrzyd\u0142a, r\u0119ce skrzyd\u0142a\u201d. Nagle jaki\u015b cynizm \u015bwiata doros\u0142ych i jego wielkie problemy przesta\u0142y kompletnie istnie\u0107 na te dwie godziny w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Owacje na stoj\u0105co by\u0142y kompletnie zas\u0142u\u017cone.<\/p>\n\n\n\n
Spektakl Krzysztofa Rz\u0105czy\u0144skiego jest wspania\u0142\u0105 i \u015bwie\u017c\u0105 interpretacj\u0105 klasycznej ba\u015bni dla ka\u017cdego widza - czy to b\u0119d\u0105cego dzieckiem, czy chc\u0105cego znowu poczu\u0107 si\u0119 dzieckiem. To ponadczasowa opowie\u015b\u0107 o sile przyja\u017ani, dorastaniu, znajdowaniu swojego miejsca na \u015bwiecie, odwadze i mi\u0142o\u015bci \u2013 ucz\u0105ca, ale nieprawi\u0105ca mora\u0142\u00f3w. I naprawd\u0119 wzruszaj\u0105ca\u2026 Scena, gdy Gerda odnajduje Kaja, sprawi, \u017ce widzowie uroni\u0105 niejedn\u0105 \u0142z\u0119, chocia\u017c dla wielu nie jest to takie cz\u0119ste, jakby si\u0119 mog\u0142o wydawa\u0107.<\/p>\n\n\n\n
Autor: Krzysztof Petkowicz<\/em><\/p>\n\n\n\n